Merkezi bir fikrin etrafında düzenlenmiş bağlantılı fikirlerin sunulduğu bir bilgi ağı olarak ifade edilen zihin haritası, matematikçi, psikolog ve beyin araştırmacısı Tony Buzan tarafından 1960’lı yıllarda ortaya konmuş bir not alma yöntemidir. Zihin haritası, hafıza, yaratıcılık, öğrenme, her türlü beyin işlevine uygun fikirlerin ve ilişkilerin; görsel, grafik içeren ve doğrusal olmayan bütüncül bir düşünme aracı olarak tanımlanmaktadır. Zihin haritaları, bir konuya kapsamlı bir bakış atmaya ve öğeler arasındaki ilişkileri şeffaflaştırmaya yardımcı olan bir yöntemdir. Zihin haritası beyin fırtınasının kağıda renklendirilerek aktarılmış halidir. |
Ne Amaçlarla Kullanılır?
- Not alma aracı olarak,
- Bilgileri sistematik olarak organize etmek ve hatırlamak amacıyla,
- Öğrencilerin bir konu hakkındaki ön bilgilerini, ne öğrendiklerini ortaya çıkarmak amacıyla,
- Kitap özeti çıkarırken,
- Alternatif ölçme aracı olarak ünite sonlarında öğretmenler tarafından,
- Yazma çalışmaları yaparken ön yazma etkinliği olarak,
- Herhangi bir konu hakkında sunum yapmak için,
- Kişisel analizler yapılırken,
- Kavram yanılgılarının tespitinde kullanılmaktadır.
Zihin haritası pedagojik bir kaynaktır, eğitim alanında birçok amaç için kullanılmaktadır. Yaratıcı öğrenme ve aktif öğrenme aracı olarak, eleştirel düşünme aracı olarak, kolektif bilgi ve kolektif öğrenme aracı olarak artırmak için kullanılmaktadır.
Nasıl Yapılır?
Zihin haritası yapılırken sadece A4 kâğıdına ve renkli kalemlere ihtiyaç vardır. Bir A4 kâğıdı yatay şekilde yerleştirin. Merkeze bir düşünce (ana konu) yerleştirin. Merkezden yanlara doğru dallar çizerek dalların üstüne çağrışımlarınızı (fikirlerinizi) yazmaya başlayın. Zihin haritasını yaparken dikkat edilmesi gereken bazı hususlar bulunmaktadır.
► En az 3 tane renk kullanın. ► Mutlaka resimler kullanın. ► Yazı, çizgi ve resimlerin boyutlarında çeşitlilik yapın. ► Her dalda kesinlikle bir kelime kullanılmalıdır. ► Şifreler kullanabilirsiniz. ► Dallarla şekiller oluşturun. |
Zihin haritaları; belirli bir konuyla ilgili yönlerin aranmasını desteklemekte, öğeler arasındaki ilişkileri görselleştirmeye yardımcı olmakta, karmaşık bir konuyu yapılandırmayı kolaylaştırmakta ve problemin veya konunun kesin olarak tanımlanmasını sağlamaktadır. (Daha detaylı bilgi için öğretmenimizle iletişime geçebilirsiniz.)
Hümeyra UYSAL
Ataşehir BİL Koleji Sınıf Öğretmeni