21. Yüzyılda Kodlama Eğitimi

Kodlama eğitiminin anaokulu seviyesinde başlaması çocukların analitik, algoritmik, sistematik, eleştirel ve çözüm odaklı düşünme becerilerinin gelişmesinde önemli bir faktördür.

Kodlama eğitimi sayesinde algoritmik düşünme becerisi gelişen öğrenciler, yaşam içinde karşılaşacakları problemlere yönelik çözüm odaklı davranmayı öğrenmektedir. Kodlamanın temelinde algoritma yatmaktadır. Algoritma herhangi bir işin detaylı planını oluşturmayı sağlamaktadır. Bir programı yazmadan önce algoritmasını oluşturmamız gerekmektedir. Algoritmalar, bir programı nasıl ve hangi sırada yapılması gerektiğini akış şemaları yardımı veya metinler ile oluşturmamızı sağlamaktadır. Algoritma işlemleri sonucunda kodlamaya geçebiliriz.

Gelişen teknoloji ve STEM eğitimi yaklaşımı bize yazılım dünyasında kodlamanın eğitim-öğretim müfredatlarında yer alması gerektiğini vurgulamaktadır. Kodlama sadece bilgisayar bilimi üzerine kurulu değildir. Kodlamanın mantığında matematik, mühendislik, fen ve İngilizce ağırlıklı olmak üzere disiplinler arası çalışmalar yer almaktadır.

STEM disiplinler arası çalışmayı sağlayan bir öğrenim yaklaşımıdır. Fen, teknoloji, mühendislik ve matematik alanlarının disiplinler arası çalışmasını sağlamaktadır.

Bir robotun çalışmasında yer alan fen, teknoloji, matematik, mühendislik ve bilgisayar biliminin yer almasını örnekle açıklayabiliriz:

Mühendislik: Düşünün, tasarlayın ve bir robot inşa edin.
Matematik: EV3 ile ölçümler, hesaplar yapıp sonuçları test edin.
Kodlama: EV3 yazılımı ile robotunuzu programlayın, işlevsel hâle getirin.
Teknoloji: Dijital içeriği kullanarak kavramları araştırıp test edin.
Fen: Robotunuza bağlı sensörlerin toplayacağı veriyi tahmin edin, gerçek değerler ile karşılaştırın.

Bu aşamaları uygulayabilmemiz için öncelikle robotun algoritmasını oluşturmamız gerekmektedir.
Mühendislik aşamasında düşünüp, robotun malzemelerini tasarlayıp kurumlarını gerçekleştiriyoruz. Matematik ile hesaplamalarımızı yapıp kodlar sonucunda robotun çalışmasını kontrol ediyoruz. Teknolojiyi hem robot kullanımında hem kodlama mantığını tablet, cep telefonu veya bilgisayar üzerinde test ederek kullanıyoruz. Fen bilimlerini robotun sensörleri ve pil ölçümleri noktasında çalışarak karşılaştırmalar, hesaplamalar yapıyoruz. Bunların birleşimi ile yazmış olduğumuz komutlar sayesinde robotu çalışır hâle getiriyoruz. Yani bir robot sadece bilgisayar bilimlerinde bulunan kodlama ile çalışmamaktadır. Robotu bir projeye, bir probleme yönelik olarak kodladığımız ve çalıştırdığımız takdirde ise STEM eğitimi yaklaşımını uygulamış oluyoruz.
Bu nedenle 21. yüzyıl becerilerine sahip öğrenciler yetiştirmede kodlama ve STEM’in önemi büyüktür. Kalıcı öğrenmeler, yaparak yaşayarak, sorgulayan, eleştiren, test eden, üreten nesiller yetiştirmek adına kodlamanın mantığı önemlidir.

Nihal YÜCEL
BİL Koleji Eğitim - Öğretim Program Geliştirme ve Ölçme Değerlendirme Koordinatörü

Bu haberi paylaş